Funkcje językowe - wakacyjne scenki sytuacyjne
Komu arbuza, komu? Zaserwuj swoim uczniom materiały interaktywne stymulujące rozmowy z odgrywaniem roli.
Kawałki arbuza z language chunks (TU znajdziesz więcej informacji) do tłumaczenia, to naprawdę soczyste kąski – sprawdzały się nie tylko podczas zajęć konwersacyjnych z licealistami podczas omawiania tematu #podróżowanie, ale również z dorosłymi na różnych poziomach zaawansowania.
Przetłumaczony kawałek można później wykorzystać do tworzenia zdań, ofert turystycznych, opowieści o minionych wakacjach.
Teraz pora na wersję interaktywną! Od czego zacząć?
Od powtórki słownictwa związanego z podróżowaniem. Jeśli nie masz gotowego zestawu, może wypróbujesz moje FISZKI? Starałam się, by scenki ROLE PLAY były oparte właśnie o nie. Kliknij i sprawdź:
Funkcje językowe - wakacyjne scenki sytuacyjne
Następnie wykorzystaj np. Google JAMBOARD, aby powtórzyć wyrażenia związane z sugerowaniem i wyrażaniem opinii, udzielaniem porad, zgadzaniem się lub odrzucaniem propozycji. Burza mózgów na pewno zaangażuje wszystkich uczniów.
Teraz możesz już wyświetlić Pana Arbuza i poprosić, by właściwie zareagowali na jego zaczepki.
Prawda, że PESTKA?
Slajd klikalny w Genially
- 9 interaktywnych PESTEK ARBUZOWYCH = 9 sytuacji, w których każdy może się znaleźć podczas wakacji
- 1 PESTKA = 1 pytanie, prośba, oferta lub zaczepka, na którą trzeba odpowiednio zareagować
- CEL: uczeń reaguje, proponuje, udziela porad, odmawia, wyraża opinię lub uzasadnia swoje zdanie (zgodnie z instrukcją)
- wszystko na jednym slajdzie – nie próbuj przewijać :), ale warto powiększyć, jeśli planujesz wyświetlić Pana Arbuza na ekranie komputera lub tablicy interaktywnej.
DLA KOGO?
- dla kursanta na poziomie B1+ i wyżej, po powtórce słownictwa związanego z podróżowaniem, wakacjami, zakwaterowaniem…
- dla licealistów – w ramach powtórki działu #podróżowanie (jako ćwiczenie wprowadzające do zadania 1. z matury ustnej)
- dla dorosłych na kursach wakacyjnych
- jeśli uczysz się sam/sama – zajrzyj do TEGO WPISU.
Jak "wycisnąć" tego arbuza? - czyli jak jeszcze wykorzystać materiały na zajęciach konwersacyjnych.
Zajęcia indywidualne:
- Nauczyciel wciela się w rolę Pana Arbuza i przeprowadza rozmowę z Uczniem
- wykorzystujecie słownictwo i sytuację ze scenki, żeby kontynuować rozmowę o doświadczeniach Ucznia związanych z daną sytuacją (Czy to się kiedyś zdarzyło? Może planuje wypoczywać w ten sam sposób? Co naprawdę zrobił(a)by w takiej sytuacji?)
- Teraz zamieńcie się rolami. Uczeń (jako Mr Watermelon) ma za zadanie odrzucać wszystkie Twoje propozycje i uzasadniać, dlaczego to nie jest dobry pomysł.
Zajęcia grupowe:
- Burza mózgów – Uczniowie wypisują wyrażenia związane z wakacjami, podróżowaniem, zakwaterowaniem, aktywnościami, które zapamiętali z FISZEK
- Uczniowie łączą się w pary. Każda para wybiera pestkę i tworzy krótki dialog sytuacyjny na wybrany temat. Ustal limit czasowy.
- Dialogi prezentujecie przed resztą grupy, a grupa liczy ile wyrażeń udało wykorzystać się każdej parze.
- OPCJA HARD: podczas prezentacji dialogu, para w miejscu jednego słowa/wyrażenia mówi WATERMELON. Zadaniem reszty grupy jest z kontekstu wypowiedzi odgadnąć, jakie słowo zostało pominięte.
Więcej?
Zapisz się na Newsletter, aby otrzymać FISZKI, dodatkowe karty, prezentacje oraz informacje o nowych materiałach do pobrania.
Pełna wersj materiałów MINI już wkrótce dostępna w SKLEPie SIEUCZE.PL w wersji interaktywnej i do druku.