5 patentów na pierwsze zajęcia indywidualne
Pierwsze zajęcia? Uwielbiam wspólnie z kimś rozpoczynać kolejną przygodę językową!
Co zrobić, żeby i kursant był usatysfakcjonowany?
PATENT 1: pierwsze zajęcia wyglądają tak jak każde kolejne, standardowe zajęcia
Pierwsze zajęcia (zwłaszcza te indywidualne) to często po prostu lekcja próbna, podczas której sprawdzam „iskrzenie” pomiędzy mną a kursantem, weryfikuję kompetencje językowe i określam, na czym najbardziej kursantowi zależy. Masz w swojej ofercie bezpłatne pierwsze zajęcia? Zdecydowanie jest to rada dla Ciebie.
Lubię, kiedy poza tym „prześwietlaniem” umiejętności językowych i określaniem celu i motywacji wewnętrznej kursanta, już podczas pierwszych zajęć u uczestnika/uczestniczki zajęć pojawia się poczucie „O, super, że się tym zajmiemy. Dobrze, że zwracasz na to uwagę.” Żeby to osiągnąć, zajęcia zaplanuj wprowadzenie tych elementów, które zawsze pojawiają się u Ciebie na zajęciach. Zupełnie jak na standardowych zajęciach określ, czego chcesz kursanta nauczyć. Poinformuj o celu zajęć, powtarzaj najtrudniejsze elementy w wielu kontekstach (drills), poprawiaj błędy, zapisujcie przykłady, róbcie notatki. Podsumuj zajęcia.
Zależy mi również, żeby kursant od pierwszych zajęć wiedział, czego może oczekiwać w kolejnych tygodniach, jakiego typu zadań może się spodziewać, jaki przebieg mają zajęcia. I nie mówię tu tylko o „kontraktowaniu się”, a bardziej o tym, że wykorzystuję narzędzia z których korzystam najczęściej i typy ćwiczeń, które bardzo często się u mnie pojawiają również na pierwszych zajęciach.
Korzystasz z fiszek? Przynieś je. Używasz Quizleta? Stwórzcie klasę. Uwielbiasz grywalizację? Przynieś swoją ulubioną grę. Wykorzystujesz nagrania TED? Na pewno masz swojego ulubionego mówcę.
Dzięki temu, używam tylko tych sprawdzonych i skutecznych rozwiązań z zajęć, a po lekcji próbnej na pytania:
„A jak wyglądają zajęcia?”
odpowiadam:
„Dokładnie tak, jak dzisiejsze spotkanie.”
PATENT 2 Różne poziomy trudności (dla poziomów A1+)
Odkąd pamiętam moje zajęcia skupiały się na szlifowaniu umiejętności słuchania i mówienia, nawet jeśli w oparciu o podręcznik. Zawsze uwielbiałam materiały dodatkowe z końca Teacher’s Booka, ale zamiast podsumowania i powtórki, wykorzystywałam je na pierwszych zajęciach.
Jeśli planujesz korzystać z konkretnego podręcznika, wykorzystaj pierwsze ćwiczenia lub ich część na speaking z różnych poziomów serii. Zacznij od najprostszych i modyfikuj w zależności od tego, jak kursant sobie z nimi radzi.
Dzięki temu zweryfikujesz poziom kursanta i lepiej dobierzesz podręcznik, możesz użyć materiałów z najwyższego poziomu na kolejnych zajęciach w ramach powtórki. Dodatkowo, zgodnie z PATENTEM 1,Twoje zajęcia będą spójne z tym, jak będzie wyglądać cały kurs.
PATENT 3: Uniwersalne materiały pomogą Ci zindywidualizować zajęcia
Story Bits? Let’s Talk Conversation Cards? Convo Packs? Story Cubes?
Jeśli lubisz z nich korzystać, pomieszaj zestawy, wybierz kilka kości, kilka kart z ilustracjami, kilka fiszek… Wykorzystaj instrukcje podane przez producentów lub dowolnie je zmieniaj. Ważne, żeby jak najlepiej poznać kursanta, dowiedzieć się co lubi, czym się interesuje, jak nazywają się jego koty, a jakie tematy mogą być dla niego emocjonalnie trudne lub całkowicie nudne. Im większa różnorodność tematów – tym lepszy feedback, a karty konwersacyjne i obrazkowe czy kości można użyć naprawdę na każdym poziomie.
Jeśli nie masz kart lub zajęcia prowadzisz online, wykorzystaj zdjęcia publikowane przez National Geographic. Sekcja the PHOTO OF THE DAY gwarantuje Ci nie tylko dostęp do wyjątkowych zdjęć wykonanych przez prawdziwych artystów i fotografów z całego świata, a także zapewnia aktualność tematów. (*PAMIĘTAJ o prawach autorskich!!! National Geographic chroni prawa autorów i zabrania kopiowania czy przetwarzania ich zdjęć. Wyświetlaj i przeglądaj zdjęcia bezpośrednio ze strony National Geographic.)
Nawet jeśli planujesz korzystanie z podręcznika, nie musisz się przecież upierać przy przerabianiu każdego rozdziału lub całego działu i każdego modułu w ciągu roku. Zdecydowanie łatwiej zindywidualizować kolejne zajęcia, jeśli podczas pierwszych poruszysz wiele tematów, wysłuchasz kursanta aktywnie, zapamiętasz i dopytasz o kilka szczegółów.
Twój cel to stworzenie swojego własnego profilu kursanta – pierwsze zajęcia powiedzą Ci o Twoim kliencie więcej niż test ABCD, który powinien jedynie sygnalizować poziom zaawansowania.
PATENT 4 : Pytaj i bądź pytany
Skąd wziąć pytania, które zapewnią Ci różnorodność tematów?
Jeśli zaczynasz przygodę jako lektor języka angielskiego Conversation Starters World, to strona, którą wykorzystasz nie raz!
W zakładce 200 Questions to Get to Know Someone, jak sama nazwa wskazuje, pomoże Ci wybrać pytania, z którymi zarówno Ty, jak i Twój kursant poczujecie się komfortowo. (Koniecznie zapisz sobie link do tej strony, bo większość z pytań idealnie wpasowuje się w format egzaminacyjnej rozgrzewki językowej matury ustnej).
Jak je wykorzystać?
Możesz oczywiście czytać / wybierać pytania na bieżąco i dopytywać o szczegóły, pozwolić na swobodny flow rozmowy, ale… Pamiętaj, że jeśli kursant ma czegoś nauczyć się już na pierwszych zajęciach, lepiej wybrać kilka konkretnych pytań. Nie tylko sprowokują rozmowę na różne tematy, ale również będą stymulować użycie różnorodnych struktur gramatycznych.
Bardzo często, kiedy widzę, że kursant radzi sobie całkiem dobrze i pierwsze lody zostały przełamane, proszę, by kursant sam tworzył pytania… i na nie odpowiadał.
Takie 2 w 1 na wyższych poziomach pozwoli Ci na sprawdzenie znajomości środków leksykalno-gramatycznych kursanta i dobranie odpowiednich materiałów dodatkowych na kolejnych zajęciach i podczas kursu.
Mój zestaw podstawowych pytań i zadań znajdziesz TU.
PATENT 5: Bądź sobą
Wiele artykułów i wpisów w naszym nauczycielskim środowisku w ostatnim czasie poświęcone jest autentyczności i byciu sobą. Zgadzam się z nimi w 100%.
Ale autentyczność, którą mam na myśli teraz to akceptacja tego, że nie każdej osobie może odpowiadać Twoja osobowość, Twoje metody i podejście, Twoje wymagania, a nawet Twój głos i akcent. I to jest OK!
Dużo mówię, ale i słucham i jestem bardzo dociekliwa; często się śmieję, czasami śpiewam i nie potrafię hamować swoich emocji. Tak mam. I tak też naturalnie zachowuję się na każdych zajęciach, jeśli z kimś mi po drodze. Ale wiem też, że moje zachowanie może być bardzo przytłaczające i deprymujące. I to też jest OK!
Po pierwszych zajęciach (zwłaszcza z osobami dorosłymi) proszę o feedback i otwarcie mówię, jeśli nie czuję chemii. Jeśli fakt, że nie nadaję z kimś na tych samych falach ma wpływać na jego/jej zniechęcenie do nauki języka w ogóle lub niezadowolenie kursanta, który za te zajęcia płaci; to wolę sama z takich zajęć zrezygnować.
"If you don't enjoy your lesson, nobody will"
Przeczytałam to zdanie kilka lat temu w jakimś metodycznym artykule i od tamtej pory jestem absolutnym zwolennikiem tego myślenia.
Good luck and… enjoy your every lesson!
Więcej?
Zapisz się na Newsletter, aby otrzymać FISZKI, dodatkowe karty, prezentacje oraz informacje o nowych materiałach do pobrania.
Pełna wersja materiałów MINI już wkrótce dostępna w SKLEPie SIEUCZE.PL w wersji interaktywnej i do druku.